Aankomende september zal het gedaan zijn met de verbinding van ISDN die al jarenlang toegang de betrouwbare verbinding is voor internet en telefonie. ISDN zal dan voorgoed verleden tijd worden en inmiddels zijn er ook goede alternatieven op de markt. Maar het blijkt dat ongeveer 50.000 bedrijven nog niet zijn overgestapt naar een toekomstbestendige verbinding en dit heeft grote gevolgen.
ISDN stopt, wat nu?
Sinds de jaren 90 biedt ISDN betrouwbare telefoonverbindingen aan met goede kwaliteit. KPN heeft aangegeven dat ze stoppen met het aanbieden van enkelvoudige en meervoudige ISDN1/2 en meervoudige PSTN op 1 september 2019. De stabiliteit en kwaliteit van ISDN-lijnen naar de toekomst kunnen niet meer gegarandeerd worden. De techniek achter ISDN is inmiddels zwaar verouderd en er zijn betere en goedkopere alternatieven ontwikkeld zoals Voice over IP, oftewel VoIP.
Niet meer bereikbaar
Het succes van organisaties is afhankelijk van hun bereikbaarheid. Klanten stellen steeds hogere eisen aan de bereikbaarheid van hun leveranciers en bedrijven. Wanneer bedrijven niet voor september zijn overgestapt, liggen alle diensten die via een ISDN-lijn lopen eruit. Denk bijvoorbeeld aan pinapparaten, toegangsbeheer, deurintercom maar ook alarmsystemen. Uw klanten kunnen u niet meer bereiken en ongewenste bezoekers kunnen zo hun slag slaan.
VoIP, de oplossing voor ISDN
Voice over IP wordt ook wel bellen via internet, internettelefonie, VoIP bellen of internet bellen genoemd. Met VoIP heeft u veel voordelen. Het is goedkoper dan analoge en ISDN-telefonie omdat er geen fysieke telefoonlijn meer nodig is. Een ander voordeel is de kwaliteit van spraak, het lijkt net of iemand naast u staat. Daarnaast kunt u eenvoudig thuiswerken, voicemail per mail ontvangen, minder bekabeling en een groot aantal functionaliteiten zoals wachtrij of gesprekken opnemen.
Vergeet uw alarmcentrale niet
Als u wilt overstappen met uw telefonie naar VoIP, vergeet dan uw alarmcentrale niet. De centrale loopt waarschijnlijke via een analoge lijn of ISDN. Zodra uw telefoonnummers zijn verhuisd naar de andere provider, wordt de lijn opgezegd waar waarschijnlijk uw alarmcentrale gebruikt van maakt. Als een alarm geen meldingen kan doorgeven aan de meldkamer, hebben dieven vrij spel en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Neem contact op
Laat uw alarm digitaliseren zodat het blijft werken. Onze ervaren monteurs helpen u graag om uw beveiliging te optimaliseren. Neem contact op via 088 333 44 99 of mail naar [email protected]. Onze vakkundige medewerkers helpen u graag verder.